Silver och brons för Volkswagen RX Sweden när rallycross-VM avslutades i Argentina

2016-11-27

Volkswagen RX Sweden avslutade VM-säsongen i rallycross på bästa tänkbara sätt. I en dramatisk final i Argentina säkrade Johan Kristoffersson silvret i förar-VM och tillsammans med Anton Marklund körde han dessutom hem bronset i teammästerskapet.
– Vi fick den avslutning vi önskade och kämpat så hårt för. Att åka hem till Sverige med dubbla VM-medaljer känns verkligen stort, säger Tommy Kristoffersson, teamets general manager.

Volkswagen RX Sweden åkte till Rosario i Argentina med två stora mål:
• Avancera från tredje till andra plats med Johan Kristoffersson i förarmästerskapet.
• Se till att Kristoffersson och Anton Marklund tog tillräckligt många poäng för att behålla tredjeplatsen i teammästerskapet.
Två tuffa utmaningar, men det svenska Volkswagenteamet gick i land med uppgiften och det blev en lycklig och känslosam avslutning på säsongen för alla inblandade.

Mest dramatisk blev kampen om förarmedaljerna bakom redan klare världsmästaren Mattias Ekström. Petter Solberg, Johan Kristoffersson, Andreas Bakkerud. Vilka skulle ta silver och brons? Vem skulle bli utan medalj?
I en händelserik tävling där den andra kvalomgången fick flyttas fram till söndag på grund av våldsamt regn var Solberg och Bakkerud vassast i kvalet och avancerade till pole position i var sin semifinal. Kristoffersson var kvalfemma och fick nöja sig med tredje startposition i den första semifinalen där Solberg och Ekström delade första startled.
Inledningen på heatet blev kaosartad och bland annat råkade Solberg illa ut och haltade i mål först på femte plats. Desto bättre gick det för Kristoffersson som vann före Ekström och Toomas Heikkinen.
– Jag klarade mig undan med hel bil i det kaos som blev i den andra kurvan och kom ut som tvåa bakom Mattias Ekström, som jag visste skulle in i alternativspåret två gånger på grund av en tjuvstart, berättar Kristoffersson, som avancerade till final där han kom att dela första startled med Bakkerud, som vunnit sin semifinal.
Förutsättningarna för Kristoffersson och hans silverchanser var följande: etta eller tvåa och silvret är ditt.
– Press? Javisst, men på något sätt måste man också försöka njuta av situationen, anta utmaningen och göra så gott man kan.
Kristoffersson var iskall i finalen, tog rygg på Andreas Bakkerud och var säker tvåa och silvermedaljör över mållinjen.
– Det fanns ingen idé för mig att köra över gränsen för att försöka rå på Bakkerud. I stället fokuserade jag mig på att hålla Toomas Heikkinen bakom mig. Hade han tagit sig förbi hade jag varken blivit silver- eller bronsmedaljör, säger Kristoffersson och tillägger skämtsamt apropå sitt tempo i finalen:
– Det var som en söndagstur.
Tack vare finalsegern erövrade Bakkerud bronset. Han hade visserligen lika många poäng som Solberg, men tog den sista medaljplatsen i kraft av fler segrar.
– Jag lider med Petter. Det blev en tuff avslutning på säsongen för honom. Sporten är grym ibland.
Johan Kristoffersson var självklart både glad och lättad över den lyckade avslutningen av mästerskapet för hans del.
– Det här var helt otroligt. Efter en tuff säsong där vi haft en hel del stolpe ut studsade det vår väg till slut och det är jag otroligt nöjd och tacksam för. Inte minst för teamets skull. Killarna har jobbat stenhårt genom hela mästerskapet och när allt skulle avgöras lyckades vi höja oss en nivå för att fixa det som vi åkte hit för.

Bronsmedaljen i teammästerskapet säkrade Johan Kristoffersson och Anton Marklund med sina insatser redan i kvalet. Med femte och tionde plats körde Johan och Anton ihop 19 poäng, två fler än vad Andreas Bakkerud och Ken Block i Hoonigan Racing Division mäktade med. När dessutom Block missade avancemang till semifinal (blev 15:e man av de 12 som tog sig vidare) var saken i princip klar. Ensam skulle inte Bakkerud kunna ta tillräckligt många poäng för att hans Ford-team skulle kunna passera Volkswagen RX Sweden i VM-tabellen.
För Anton Marklund, som missat semifinal i de fyra senaste VM-deltävlingarna, var framgången i Argentina välkommen. Hans huvuduppgift i årets sista deltävling var att hålla sig före Block och därmed ta fler poäng än amerikanen.
I den första kvalomgången var Block sexa, placeringen före Marklund, men efter det dominerade norrlänningen.
Psykologiskt avgörande blev kanske utgången av det tredje heatet i den andra kvalomgången. Där ställdes nämligen Marklund och Block mot varandra. En duell som Marklund gick vinnande ur. Han slutade trea, Block femma.
– Även om jag hade lite tekniska problem i andra och tredje kvalomgången tyckte jag ändå att jag hade bra koll på Block, säger Anton, som blev fjärde man i den andra semifinalen, som också den var stökig inledningsvis.
– Klart att det hade varit roligt att få avsluta med en finalplats, men det känns ändå ganska bra just nu. Vi åkte hit för att erövra ett VM-silver och ett VM-brons och lyckades med båda. Det känns fantastiskt bra.

Tommy Kristoffersson, general manager för Volkswagen RX Sweden, var givetvis också mycket glad, stolt och tacksam efter finaldramat i Argentina.
– Vilket drama det blev! Och vilken fantastisk avslutning för vår del! Hela teamet har jobbat stenhårt under hela säsongen, inte minst här i Argentina, för att göra detta möjligt. Jag vill också passa på och tacka Volkswagen, Bauhaus och teamägaren Jan Marklund för den support vi fått. Den har betytt otroligt mycket för vår möjlighet att nå den här framgången.

Resultat.
Rallycross-VM, Argentina, 27 november.
1) Andreas Bakkerud, Norge, Ford
2) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen Polo RX
3) Toomas Heikkinen, Finland, Audi
4) Timo Scheider, Tyskland, Seat
5) Mattias Ekström, Sverige, Audi
6) Robin Larsson, Sverige, Audi

8) Anton Marklund, Sverige, Volkswagen Polo RX

Förarmästerskapet FIA World Rallycross Championship
1) Mattias Ekström, Sverige, Audi, 272
2) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen Polo RX, 240
3) Andreas Bakkerud, Norge, Ford, 239
4) Petter Solberg, Norge, Citroën, 239
5) Sébastien Loeb, Frankrike, Peugeot, 209
6) Timmy Hansen, Sverige, Peugeot, 178

13) Anton Marklund, Sverige, Volkswagen Polo RX, 75

Teammästerskapet FIA World Rallycross Championship
1) EKS (Audi), 422 poäng
2) Team Peugeot Hansen, 387
3) Volkswagen RX Sweden, 316
4) Hooningan Racing Division (Ford), 302

FIA World Rallycross Championship 2016
16-17 april: Portugal, Montalegre
6-8 maj: Tyskland, Hockenheim
14-15 maj: Belgien, Mettet
28-29 maj: England, Lydden Hill
11-12 juni: Norge, Hell
2-3 juli: Sverige, Höljes
6-7 augusti: Kanada, Trois-Rivieres
3-4 september: Frankrike, Lohéac
17-18 september: Spanien, Barcelona
1-2 oktober: Lettland, Riga
15-16 oktober: Tyskland, Estering
26-27 november: Argentina, Rosario