Årsbästa i rallycross-VM för Volkswagen RX Sweden

2016-05-15

Volkswagen RX Sweden-förarna Johan Kristoffersson och Anton Marklund avancerade båda till final i VM-deltävlingen i Belgien. Deras insats gav många och värdefulla poäng i teammästerskapet, men till någon pallplats individuellt räckte det inte. Tyvärr.
Positivt var att Anton Marklund gjorde sin bästa tävling för säsongen och att Johan Kristoffersson avancerade till bronsplats i VM-tabellen.

Med båda förarna i final fanns det goda förhoppningar om säsongens första pallplats för Volkswagen RX Sweden. Johan Kristoffersson hade bäst utgångsläge från andra startled bakom Mattias Ekström och Petter Solberg.
Men Kristofferssons drömmar om pallen försvann direkt då hans Volkswagen Polo drabbades av tekniska bekymmer.
– Tyvärr fick jag problem direkt efter starten, säger Johan och konstaterar att turen uppenbarligen inte är på hans sida i årets mästerskap.
I premiären i Portugal blev han påkörd i finalledning och på Hockenheim tog hans tävling slut i semifinal av samma orsak. Den här gången satte tekniken stopp.
– Vi har haft speeden för att vinna alla de här tävlingarna, men tyvärr har det studsat fel varje gång, suckar Johan lite och tillägger något hoppfullare:
– Men det måste ju vända någon gång.

Anton Marklunds plan i finalen var att ta rygg på Kristoffersson som han hade i ledet framför sig.
– Men Johan fick en dålig start och jag en riktig pärla. Då bestämde jag mig för att ge allt på yttern och det gick vägen. Vilken skön känsla, log Marklund som kom ut ur den första, tajta svängen som tvåa bakom polemannen och slutlige segraren Mattias Ekström.
Jagad av Sébastien Loeb och Petter Solberg satte Marklund upp ett tempo som till och med stressade Ekström i ledning.
– Jag åkte med de snabbaste grabbarna och det fortaste jag någonsin gjort tidigare, medger Anton.
Tyvärr blev han offer för en ojämnhet i banan.
– Bilen bottnade ur på ett ställe, framhjulen lyftes från backen vilket gjorde att jag tappade en hel del bromsförmåga. Jag fick inte stopp in i en lång vänstersväng, snurrade och tappade mycket tid.
I mål var Marklund en båda glad och besviken fyra.
– Det var skönt att vara tillbaka i final och äntligen få visa att både jag och bilen har farten för placeringar på toppnivå. Fjärde plats är bra, men med tanke på att jag låg tvåa känner jag mig ändå lite besviken, säger han.

Teamägaren Jan Marklund kände sig också lite kluven efter finalen i Mettet.
– Sett till teammästerskapet var det här bra och vi tog in på ledande EKS. Vår ambition är att vinna mästerskapet och då är det viktigt att man har två bilar och förare som levererar, säger han och tillägger:
– Sedan var det surt med Johans tekniska bekymmer i finalen och jag förstår om Anton känner sig lite besviken just nu med tanke på vilken fantastisk start han fick i finalen. När han lyckades ta sig in på andra plats från yttern i den första kurvan var det fler än han som hade hög puls.
För den sistnämnda insatsen tilldelades Anton Marklund ett specialpris för snabbaste start.

Volkswagen RX Sweden svarade för en mycket stark insats på banan där en Volkswagen Polo stått som segrare de två senaste åren. På sin väg till final visade både Johan Kristoffersson och Anton Marklund bra speed och stabil form. Redan i den första kvalomgången, Q1, satte de sig i respekt hos konkurrenterna och bjöd publiken på en gastkramande duell då med sex tusendels marginal korsade mållinjen som etta (Johan) och tvåa (Anton) i tävlingens andra heat.
Tiderna räckte till fjärde och femte plats totalt och Kristofferson klockades dessutom för bästa varvtid.
I Q2 ställdes Volkswagen Polo-duon återigen mot varandra, den här gången i sällskap med den första kvalomgångens topptrio, Sébastien Loeb, Mattias Ekström och Petter Solberg.
Precis som i Q1 startade Marklund från ytterspår och hade från det utgångsläget svårt att ta sig fram i den hårda konkurrensen. Han slutade på femte plats med nionde bästa tid i omgången.
Johan lyckades bättre från näst yttern. Han blev tvåa sedan han kört ikapp och förbi Loeb på alternativspåret under det fjärde och sista varvet. Det räckte till tredje tid i omgången och fjärde plats totalt efter lördagen. Marklund övernattade som sjua.

Anton Marklund var pigg på söndagens warm-up där han klockades för andra bästa varvtid. Ett nytt, jobbigt startspår – fjärde – och en mindre bra start i den tredje omgången ställde emellertid till det för honom. Han tog alternativspåret redan på det första varvet, men det hjälpte inte. Han slutade femma i heatet med en tid som ”bara” räckte till 13:e plats i omgången.
Kristoffersson lyckades bättre, blev trea bakom Ekström och Solberg i sitt heat och hade fjärde bästa tid av alla.

Inför avslutade Q4 låg Kristoffersson fyra totalt och Marklund på nionde plats. Marklund säkrade säsongens andra semifinalplats genom en andraplats i sitt heat. Tionde tid i omgången gav honom en åttondeplats totalt i kvalet – hans bästa för året.
Kristoffersson körde i det sista heatet där han för tredje gången under helgen ställdes mot Ekström och Solberg. Fjärde startposition var inget gynnsamt utgångsläge och Johan blev trea, slagen av just ovan nämnda herrar. Femte tid i omgången blev det emellertid och vidare avancemang som kvalfyra.

Båda Volkswagen-förarna körde den andra semifinalen där de kom ut i rygg på Petter Solberg och höll sina positioner genom hela racet. Johan slutade tvåa, Anton trea.
– Vi gör det bra hela vägen och haft bra koll på läget. Johan har åkt med lite marginal och Anton höjde sig ett snäpp och fick visa vilken kapacitet han har. Med båda bilarna i finalen fanns det förhoppningar. Då känns det självklart lite motigt att Johan får tekniska bekymmer direkt och att Anton tappar en pallplats efter sin kanonstart från sista startled, säger Tommy Kristoffersson, general manager i Volkswagen RX Sweden, och tillägger:
– Men vi tittar inte bakåt utan blickar i stället framåt. Vi har förarna och speeden det krävs för att vara med och kriga högst upp i det här mästerskapet och om två veckor gör vi ett nytt försök på Lydden Hill i England dit vi åker som tvåa i teammästerskapet och med Johan på tredje plats i förar-VM.

Mettet resultat:

1 Mattias Ekström, Sverige, Audi
2 Sébastien Loeb, Frankrike, Peugeot
3 Petter Solberg, Norge, Citroën
4 Anton Marklund, Sverige, Volkswagen
5 Francois Duval, Belgien, Ford
6 Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen
FIA World Rallycross Championship Förarmästerskap:

1 Mattias Ekström, Sverige, Audi, 78 poäng
2 Petter Solberg, Norge, Citroën, 73
3 Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen, 58
4 Sébastien Loeb, Frankrike, Peugeot, 54
5 Toomas Heikkinen, Finland, Audi, 46
6 Robin Larsson, Sverige, Audi, 38

11 Anton Marklund, Sverige, Volkswagen, 25

FIA World Rallycross Championship Teamsmästerskap:

1 EKS (Audi), 124
2 Volkswagen RX Sweden, 83
3 Team Peugeot Hansen, 77
4 Hooningan Racing Division (Ford), 43
5 World RX Team Austria (Ford), 39
6 Olsbergs MSE (Ford), 37
7 ALL-INKL.COM Münnich Motorsport (Seat), 12

FIA World Rallycross Championship Kalender 2016:

1 Portugal – Montalegre – 16-17 april
2 Tyskland – Hockenheim – 6-8 maj
3 Belgien – Mettet – 14-15 maj
4 England – Lydden Hill – 28-29 maj
5 Norge – Hell – 11-12 juni
6 Sverige – Höljes – 2-3 juli
7 Kanada – Trois-Rivieres – 6-7 augusti
8 Frankrike – Loheac – 3-4 september
9 Spanien – Barcelona – 17-18 september
10 Lettland – Riga – 1-2 oktober
11 Tyskland – Estering – 15-16 oktober
12 Argentina – Rosario – 26-27 november