Kristoffersson och Volkswagen RX Sweden går för guldchans i VM-finalen

2016-10-13

Två tävlingar kvar och 27 poäng upp till guldposition. Då ger Johan Kristoffersson, Volkswagen RX Sweden, järnet i jakten på sina drömmars mål.
– Jag sa det redan innan säsongen och säger det igen: jag vill åka till finalen i Argentina med en teoretisk möjlighet att bli världsmästare.
Om han får den chansen avgörs i Tyskland i helgen.

Årets elfte och näst sista deltävling i rallycross-VM står för dörren. Tyska Buxtehude väntar förarna i det 30 bilar starka startfältet. Mattias Ekström toppar tabellen och jagas i första hand av Johan Kristoffersson, som i sin tur skuggas av norrmännen Petter Solberg och Andreas Bakkerud.
– Men i det här läget av mästerskapet är det ganska ointressant hur det ser ut bakom mig i tabellen. Jag fokuserar framåt, uppåt, säger Kristoffersson.

Tommy Kristoffersson, general manager i Volkswagen RX Sweden, har samma inställning inför VM-spurten.
– Vi är superfokuserade på att avsluta på bästa sätt. Vad andra hittar på kan vi inte påverka och koncentrerar oss därför på vårt eget. Vårt mål är att vinna de två sista deltävlingarna och fightas ända in på mållinjen i Argentina. En andraplats i förarmästerskapet är givetvis bra men motsvarar inte det mål vi satte upp innan säsongen. Vi vill vinna VM i år och vi har fortfarande chansen, säger Tommy, som välkomnar att det är erkänt tuffa Buxtehude som väntar 15-16 oktober.
– Vi ser det inte som en nackdel. Tvärt om. På banan i Tyskland brukar det hända mycket och det kan öppna möjligheter för oss.

Buxtehude är bland annat känd för sin första kurva. Den brukar skörda sina offer.
– Inbromsningen sker på grus och kurvan är väldigt tvär. Där gäller det att hålla tungan rätt i mun. Man måste ha en hel del tur om man ska ta sig igenom utan bekymmer i fyra kvalomgångar, semifinal och final. Men det handlar om små marginaler på fler ställen på banan. Det gäller att snudda räcken och vallar, åka på gränsen, för att få med sig farten och få till riktigt bra tider, säger Johan.

I fjol gick han oskadd genom hela tävlingen, blev fyra i finalen och samlade på mig 20 poäng. För Mattias Ekström blev fjolårstävlingen en mardröm. Tekniska bekymmer gjorde att han missade avancemang till semifinal och poängskörden blev mager – två poäng.
– Gissa om jag kommer att påminna honom om det, säger Johan och skrattar.
Volkswagen-föraren har stor respekt för Ekström och vet att han är en förare som sällan tar några stora risker. Därmed inte sagt att Kristoffersson inte kan ta in på VM-ledaren i årets näst sista framträdande. Han har gjort det flera gånger tidigare i år och är fast besluten att göra det igen.
– 15 poäng kan man ta på en helg. Det är både möjligt och rimligt, resonerar han.

Medan Johan Kristoffersson har fullt fokus på förar-VM kör Anton Marklund i första hand för att – tillsammans med Johan – säkra bronsmedaljen i teammästerskapet. Det gör han bäst med ett toppresultat individuellt. Marklund har några tunga tävlingar bakom sig, men hoppas hitta åter till den form som tidigare under säsongen nästan tog honom hela vägen upp på VM-pallen vid flera tillfällen.
– Jag ser fram emot tävlingen i Buxtehude. Banan är rätt tekniskt krävande och rolig att köra. Dessutom har den en typ av löst grus som är vanligt på äldre, etablerade rallycrossbanor och just det underlaget brukar vår bil trivas bra på, säger Marklund, som i likhet med många av sina kollegor har respekt för den inledande, svåra kurvan.
– Den är oförlåtande och säkert flera VM-förares största skräck. Att vara först ut ur den är en balansgång. Det gäller att våga ta risken, men inte riskera för mycket.

I Tyskland kommer Volkswagen RX Sweden att ställa upp med en tredje VW Polo RX. Tanner Foust gör nämligen sitt andra inhopp i årets mästerskap. 2014 skrev amerikanen historia då han blev förste Volkswagen-förare att vinna en VM-deltävling i rallycross. Foust triumferade i Finland och att han fortfarande håller internationell toppklass har han bland annat visat i Global Rallycross Championship där han nyligen avslutade mästerskapet på silverplats i en Volkswagen Beetle.

Sveriges Television hårdbevakar den spännande avslutningen i mästerskapet. Tävlingen i Tyskland direktsänds både i SVT1 och SVT Play med start kl 14.00 söndag 16 oktober. Kommentatorer är Johan Ejeborg och Jonas Kruse.

Tidsschema rallycross-VM Buxtehude, Tyskland, 15-16 oktober
Lördag 15 oktober
Kl 09.30: Fri träning
Kl 12.00: Kvalomgång 1
Kl 14.45: Kvalomgång 2

Söndag 16 oktober
Kl 09.15: Uppvärmning
Kl 10.00: Kvalomgång 3
Kl 12.00: Kvalomgång 4
Kl 15.00: Semifinaler och final

Förarmästerskapet FIA World Rallycross Championship
1) Mattias Ekström, Sverige, Audi, 228
2) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen Polo RX, 201
3) Petter Solberg, Norge, Citroën, 194
4) Andreas Bakkerud, Norge, Ford, 192
5) Sébastien Loeb, Frankrike, Peugeot, 180
6) Timmy Hansen, Sverige, Peugeot, 165

13) Anton Marklund, Sverige, Volkswagen Polo RX, 64

Teammästerskapet FIA World Rallycross Championship
1) EKS (Audi), 353 poäng
2) Team Peugeot Hansen, 345
3) Volkswagen RX Sweden, 265
4) Hooningan Racing Division (Ford), 247

FIA World Rallycross Championship 2016
16-17 april: Portugal, Montalegre
6-8 maj: Tyskland, Hockenheim
14-15 maj: Belgien, Mettet
28-29 maj: England, Lydden Hill
11-12 juni: Norge, Hell
2-3 juli: Sverige, Höljes
6-7 augusti: Kanada, Trois-Rivières
3-4 september: Frankrike, Lohéac
17-18 september: Spanien, Barcelona
1-2 oktober: Lettland, Riga
15-16 oktober: Tyskland, Estering
26-27 november: Argentina, Rosario