Revanschsuget Volkswagen RX Sweden siktar mot final och prispallen i Belgien

2016-05-12

Två segrar och fem finalplatser totalt. Det är Volkswagens facit i de två senaste VM-deltävlingarna i Mettet. Till helgen tror och hoppas Volkswagen RX Sweden på nya toppresultat på den belgiska rallycrossbanan.

Säsongens första pallplats hägrar för teamets revanschsugna förarduo Johan Kristoffersson och Anton Marklund.

– Sett till våra tidigare resultat är Mettet definitivt en Volkswagenbana. Framgångarna där skulle jag säga är en kombination av vår bil och förarnas förmåga att knäcka koden till den tekniskt svåra banan, säger Tommy Kristoffersson, general manager för Volkswagen RX Sweden, som hoppas på en skön önskerepris inför storpublik på söndag eftermiddag.

– Konkurrensen i mästerskapet är stenhård, men pallen för Johan och årets första finalplats för Anton tycker jag är en realistisk målsättning för vår del.

Inför årets tredje deltävling i VM är Johan Kristoffersson fyra i förarmästerskapet, bara nio poäng efter toppduon Petter Solberg och Mattias Ekström. Merparten av sina poäng har Kristoffersson samlat i kvalen där han varit enormt stark i öppningen på mästerskapet. I Portugal var han trea, i Tyskland tvåa.

När det dragit ihop sig till kamp om pallplatserna har han emellertid haft en hel del otur hittills – påkörd i både Portugal och Tyskland. I premiären kostade det honom en given pallplats. På Hockenheim en lika given plats i finalen.

– Men nu jobbar vi för ett trendbrott och med de resultat Volkswagen presterat i de två senaste deltävlingarna i Mettet åker jag dit med en bra känsla, säger Johan. Kristoffersson var trea över mållinjen i Belgien 2014. I fjol tog han full pott i kvalet och ledde sin semifinal när han fick punktering och halkade ner till femte plats.

Kristoffersson vill gärna erövra säsongens första pallplats till helgen.

– Självklart, men samtidigt är det viktigt att prestera bra i kvalet också. Det är många poäng att köra om där, säger han.

Även Anton Marklund hoppas på en fullträff i årets tredje deltävling. I Portugal avancerade han till semifinal, men i Tyskland var det mycket stolpe ut för honom i kvalet vilket gjorde att han missade avancemang.

– Men farten har funnits där hela tiden och därför känner jag mig inte det minsta stressad. Jag åker till Belgien med gott självförtroende och målsättningen är som alltid att nå en pallplats, säger Anton.

Tommy Kristoffersson led med Marklund i Tyskland, men tror mycket på honom inför helgens start.

– Marklunds kapacitet är hög och jag hoppas verkligen att han får möjlighet att visa det i Mettet. Han kan mycket väl gå hela vägen, säger Kristoffersson.

Även Anton Marklund har positiva minnen från tävlingen i Belgien. 2014 var han i allra högsta grad delaktig i Volkswagens succé. Tillsammans med märkeskollegorna Toomas Heikkinen och Johan Kristoffersson dominerade han kvalet och blev till slut femma i finalen, som vanns av Heikkinen med Kristoffersson på tredje plats.

Även i fjol triumferade Heikkinen i Belgien i en Volkswagen Polo.

Att tävlingen i Mettet avgörs redan helgen efter VM-cirkusens framträdande på tyska Hockenheim ser inte Tommy Kristoffersson som någon nackdel.

– Tvärt om, vi är ordentligt revanschsugna så det är bara bra att den kommer snabbt på. Vi har gjort ett bra jobb hittills, har både speed och tillförlitlighet i bilen och i stället för att laga och reparera mellan tävlingarna har vi kunnat jobba konstruktivt med att vidareutveckla bilen.

 

VM-tävlingen i Mettet, Belgien avgörs 14-15 maj och visas i Sveriges Television, SVT1, med start kl 14.00 söndag 15 maj.

 

Ställningen i förar-VM efter två deltävlingar:

1 Mattias Ekström, Sverige, Audi, 48 poäng

2 Petter Solberg, Norge, Citroën, 48

3 Toomas Heikkinen, Finland, Audi, 45

4 Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen, 39

5 Robin Larsson, Sverige, Audi, 34

6 Sebastien Loeb, Frankrike, Peugeot, 30

14 Anton Marklund, Sverige, Volkswagen, 9

 

Teamsmästerskap:

1 EKS 93 poäng

2 Volkswagen RX Sweden, 48

3 Hoonigan Racing Division, 40

4 Team Peugeot-Hansen, 39

5 OlsbergsMSE, 26

6 World RX Team Austria, 18

7 All-Inkl.com Munnich Motorsport, 6

 

FIA World Rallycross Championship 2016:

1 Portugal – Montalegre – 16-17 april

2 Tyskland – Hockenheim – 6-8 maj

3 Belgien – Mettet – 14-15 maj

4 England – Lydden Hill – 28-29 maj

5 Norge – Hell – 11-12 juni

6 Sverige – Höljes – 2-3 juli

7 Kanada – Trois-Rivieres – 6-7 augusti

8 Frankrike – Loheac – 3-4 september

9 Spanien – Barcelona – 17-18 september

10 Lettland – Riga – 1-2 oktober

11 Tyskland – Estering – 15-16 oktober

12 Argentina – Rosario – 26-27 november