Volkswagen RX Sweden till Frankrike med hopp om nya toppresultat

2016-09-01

Final för båda förarna i två tävlingar i rad – och en pallplats för Johan Kristoffersson senast i Kanada. Det är med gott självförtroende och förhoppningar om nya toppresultat Volkswagen RX Sweden tar sig an VM-deltävlingen i Frankrike till helgen.

Rallycross-VM 2016 närmar sig ett avgörande. Efter helgens framträdande i franska Lohéac återstår endast fyra tävlingar: Spanien, Lettland, Tyskland och Argentina.
Inför spurten i mästerskapet har Volkswagen RX Sweden ett bra utgångsläge. Johan Kristoffersson är fyra i förar-VM, bara tre poäng från bronset, och i teammästerskapet parkerar Kristoffersson och Anton Marklund på en tredjeplats med chans på avancemang.
– Efter deltävlingen i Norge, då vi gjorde en hel del uppdateringar på bilen, har vi hittat in på rätt spår. Både Johan och Anton körde final i Höljes och upprepade den bedriften i Kanada där också vår första pallplats för säsongen kom, säger Tommy Kristoffersson, general manager.

I helgen väntar Lohéac – en klassiker i VM-kalendern. Tävlingen lockar inte bara mest publik i mästerskapet, startfältet i Supercar blir årets överlägset största. Över 35 förare än anmälda.
– Det ändrar förutsättningarna jämfört med årets tidigare deltävlingar där det varit mellan 16 och 22 startade. Till den här tävlingen ansluter ett helt gäng förare från det starka, franska mästerskapet. Utvecklingsmässigt ligger vi VM-team självklart i framkant, men många av fransmännen är mycket duktiga förare och de har bilar med hög kapacitet på den här typen av banor, konstaterar Kristoffersson.

Med ett stort startfält minskar möjligheten att avancera till semifinal i händelse av en mindre lyckad kvalomgång.
– Det finns inget utrymme för några misstag. Ett halvdant resultat kan innebära att man inte tar sig vidare. Men med den driftsäkerhet och stryktålighet vår Polo RX visat hittills i år är jag inte orolig, säger Anton Marklund, som självklart inte har några tankar på annat än ett lyckat resultat på söndag.
– Eftersom jag dessvärre inte har någon framskjuten placering i VM-tabellen att köra om kan jag ta lite större risker. Jag har varit fyra två gånger i år och nu är självklart målet att få kliva upp på pallen, säger han.
I den senaste deltävlingen, som avgjordes i Kanada för en månad sedan, slutade Marklund på sjätte plats. I slutskedet på finalen förlorade han bromsförmågan på framhjulen vilket resulterade att han åkte in i Petter Solberg med full kraft efter målgång.
– Vi flög hem bilen från Kanada för reparation, men det är inte den jag kommer att köra i Frankrike. Jag kommer till start i vår testbil som blivit uppdaterad och i princip är i nyskick.
Anton var mör i kroppen efter smällen, men känner sig nu helt återställd.
– Jag har varit hos en kiropraktor. Det var mer än en kota som låg på fel ställe, säger han med ett leende.

I VM-tabellen är Johan Kristoffersson alltså fyra, bara tre poäng bakom tredjeplacerade Andreas Bakkerud. Kristoffersson har varit mycket framgångsrik i kvalomgångarna den här säsongen, men inte haft turen på sin sida i semifinaler och finaler. Inte förrän i Kanada. Då lossnade det äntligen. Kristoffersson blev trea och fick kliva upp på pallen för första gången i år.
– En efterlängtad och skön framgång. Synd bara att banan i Kanada torkade upp lite för snabbt i finalen. Vi hade ett ännu bättre resultat på gång, säger Kristoffersson, som hade lite problem inledningsvis på den snabba banan i Lohéac i fjol.
– Vi var ute och cyklade lite i början på helgen, men fick ordning på saker och ting till slut. Att Lohéac är lite som en racerbana bekymrar mig inte, vi har bra koll, säger Johan som påpekar att han och teamet måste vara vaksamma på att greppnivån kan ändra sig.
– Gruspartierna har en tendens att bli snabbare och snabbare ju längre in i tävlingen man kommer. Det kan variera mellan början och slutet i kvalomgångarna så därför gäller det att hela tiden prestera så att man alltid kör i något av de sista heaten.
– Startspåret i Lohéac är inte riktigt lika avgörande. Det går att ta starten från alla spår.

En hundraprocentig insats kommer att krävas av både Kristoffersson och Marklund för att de ska kunna upprepa finalplatserna från de senaste tävlingarna – och helst prestera lite bättre ändå.
– Vi får hoppas att Johans pallplats var proppen ur för vår del, säger Marklund.
Kristoffersson önskar självklart också en ny fullträff. Bara han tar sig till semifinal så…
– Väl där är det bara att fälla in backspeglarna och köra, säger han och låter sammanbiten.

Tidsschema rallycross-VM Frankrike 3-4 september

Lördag 3 september
Kl 10.30: Fri träning
Kl 14.00: Kvalomgång 1
Kl 16.00: Kvalomgång 2

Söndag 4 september
Kl 08.00: Warm-up
Kl 09.10: Kvalomgång 3
Kl 11.20: Kvalomgång 4
Kl 15.00: Semifinaler
Kl 15.30: Final

Förarmästerskapet FIA World Rallycross Championship
1) Petter Solberg, Norge, Citroën, 161 poäng
2) Mattias Ekström, Sverige, Audi, 157
3) Andreas Bakkerud, Norge, Ford, 132
4) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen Polo RX, 129
5) Sébastien Loeb, Frankrike, Peugeot, 121
6) Timmy Hansen, Sverige, Peugeot, 105

10) Anton Marklund, Sverige, Volkswagen Polo RX, 59

Teammästerskapet FIA World Rallycross Championship
1) EKS (Audi), 256 poäng
2) Team Peugeot Hansen, 226
3) Volkswagen RX Sweden, 188
4) Hooningan Racing Division (Ford), 167

FIA World Rallycross Championship 2016
16-17 april: Portugal, Montalegre
6-8 maj: Tyskland, Hockenheim
14-15 maj: Belgien, Mettet
28-29 maj: England, Lydden Hill
11-12 juni: Norge, Hell
2-3 juli: Sverige, Höljes
6-7 augusti: Kanada, Trois-Rivières
3-4 september: Frankrike, Lohéac
17-18 september: Spanien, Barcelona
1-2 oktober: Lettland, Riga
15-16 oktober: Tyskland, Estering
26-27 november: Argentina, Rosario