Volkswagen RX Sweden tillbaka på finalnivå i VM

2016-07-03

Volkswagen RX Sweden har hittat tillbaka till toppen i rallycross-VM.
I hemmatävlingen i Höljes avancerade såväl Johan Kristoffersson som Anton Marklund till final. Trots det var stämningen dämpad i teamet efteråt. Säsongens första pallplats ville nämligen inte infinna sig. Marklund slutade fyra, Kristoffersson femma – med dubbelpunktering!

Det såg länge ut som om Volkswagen RX Sweden skulle få en magic weekend i Höljes. Inför en rekordpublik på 44.400 åskådare imponerade teamet från start och det var uppenbart att testdagarna i Hell hade gett önskat resultat.
– Det är skillnad som på natt och dag på bilen efter testen i Norge. Den är helt gudomlig nu, konstaterade bland annat Anton Marklund efter lördagens inledande två kvalomgångar.
Då toppade Johan Kristoffersson resultatlistan efter en andraplats i den första kvalomgången och en seger i den andra. Marklund var sexa totalt – teamets bästa lördagsfacit i år.
Och Johan Kristofferssons bästa någonsin.
– Ja, det är det. Jag har nog aldrig haft 95 poäng efter en lördag tidigare. Hur bra som helst, log Kristoffersson, som fortsatte i samma imponerande stil dagen därpå.
Med två säkra och stabila fjärdeplaceringar i omgång tre och fyra erövrade han maximala 16 kvalpoäng och säkrade därmed pole position i semifinal ett.
Till semifinal avancerade även Marklund – som tolfte och siste man. Hans väg var något krokigare än Kristofferssons.
– Först gick det inte fort nog på grund av att vi inte ville chansa med inställningen på bilen i det skiftande vädret. I mitt sista kvalheat var inte starten klockren och sedan hamnade jag i trafik, berättade Marklund som imponerade desto mer i semifinalen där han från sista startposition körde upp sig till tredje plats bakom Andreas Bakkerud och Sébastien Loeb.
Efter en ny stark insats slutade han fyra i finalen, som vanns av Bakkerud.
– Jag fick en bra start i finalen, kom ut som trea och kunde ta mig förbi Loeb när han gjorde ett misstag i slutet på det första varvet. Efter det körde jag så fort jag kunde, men i velodromen fick jag gashäng och i slutet på heatet råkade jag ut för lite andra tekniska bekymmer, berättar Marklund vars fjärdeplats var tangerat årsbästa.
– Med tanke på de problem vi hade är jag nöjd med att bli fyra. Hade bilen gått felfritt så tror jag att vi hade haft en pallplats, vilket hade varit väldigt roligt här i Höljes.

Johan Kristoffersson var mer dämpad än Marklund efteråt. Efter en andraplats bakom Timmy Hansen i semifinalen gick luften bokstavligt talat ur VW-föraren i finalen.
– Jag fick en bra start från andra led, valde att backa in bakom Andreas Bakkerud och tillsammans tog vi alternativspåret redan på det första varvet. Jag hängde med bra i hans tempo och det såg ut som om en andraplats fanns inom räckhåll när jag fick punktering på båda högerhjulen efter det första hoppet på det femte och näst sista varvet, berättar Kristoffersson med en suck.
Kristoffersson har haft mycket otur i årets mästerskap. I Höljes fungerade allt perfekt – ända till finalen. Då blev det stolpe ut på nytt.
– Overkligt, helt sjukt. Vi var snabba i alla väderförhållanden och hade verkligen farten för att vinna den här helgen. När jag satt i bilen inför starten på min första final här i Höljes kände jag verkligen en stor glädje…
Fem varv senare ersattes den känslan av stor besvikelse.

Samma besvikelse kände Tommy Kristoffersson, general manager i Volkswagen RX Sweden, efter VM-tävlingen på hemmaplan.
– Vi hade stora förhoppningar om att ta säsongens första pallplats här i dag och vi var på väg mot en andraplats när Johan fick punktering. Det känns både tungt och orättvist. Vi har gjort ett jättebra jobb och var värda mer. Både Johan och Anton har gjort mycket bra ifrån sig. Anton kom starkt på slutet och med lite flyt hade han kunnat stå på pallen.
Även om inte slutet på tävlingen blev som Tommy Kristoffersson önskade fick han ändå med sig många positiva besked från Höljes.
– Vi hade bra fart i bilen, tog oss till final med båda bilarna och jämfört med de två senaste deltävlingarna har vi definitivt tagit ett steg framåt. Trots det är besvikelsen stor just nu.

Nästa deltävling i rallycross-VM avgörs i Kanada 6-7 augusti.

Resultat FIA World Rallycross Championship, Höljes, 1-3 juli
1) Andreas Bakkerud, Norge, Ford
2) Sébastien Loeb, Frankrike, Peugeot
3) Timmy Hansen, Sverige, Peugeot
4) Anton Marklund, Sverige, Volkswagen Polo RX
5) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen Polo RX
6) Mattias Ekström, Sverige, Audi

Förarmästerskapet FIA World Rallycross Championship
1) Mattias Ekström, Sverige, Audi, 142 poäng
2) Petter Solberg, Norge, Citroën, 137
3) Andreas Bakkerud, Norge, Ford, 110
4) Sébastien Loeb, Frankrike, Peugeot, 106
5) Johan Kristoffersson, Sverige, Volkswagen Polo RX, 106

13) Anton Marklund, Sverige, Volkswagen Polo RX, 46

Teammästerskapet FIA World Rallycross Championship
1) EKS (Audi), 224
2) Team Peugeot Hansen, 192
3) Volkswagen RX Sweden, 152
4) Honigan Racing Division (Ford), 133
5) World RX Team Austria (Ford), 109
6) Olsbergs MSE (Ford), 65

FIA World Rallycross Championship 2016
16-17 april: Portugal, Montalegre
6-8 maj: Tyskland, Hockenheim
14-15 maj: Belgien, Mettet
28-29 maj: England, Lydden Hill
11-12 juni: Norge, Hell
2-3 juli: Sverige, Höljes
6-7 augusti: Kanada, Trois-Rivieres
3-4 september: Frankrike, Loheac
17-18 september: Spanien, Barcelona
1-2 oktober: Lettland, Riga
15-16 oktober: Tyskland, Estering
26-27 november: Argentina, Rosario