Volkswagen RX Sweden visade bra fart i Hockenheim

2016-05-08

Volkswagen RX Sweden visade bra fart under den andra deltävlingen i FIA World Rallycross Championship men missade trots det en finalplats i Hockenheim, Tyskland, efter en påkörning i semifinalen.

Johan Kristoffersson kvalificerade sig som totalt tvåa efter de fyra kvalomgångarna vilket placerade honom i pole-position till semifinal 2. Väl där gjorde han en klockren start och var i ledning fram till första kurvan men blev i inbromsningen rejält påkörd av bakomliggande bil. Sviterna efter påkörningen resulterade efter bara två av finalens sex varv i en punktering.

På bara tre hjul och till publikens stora förtjusning, stod Johan för en imponerad körning och ledde otroligt nog semifinalen i hela fem varv trots sin punktering, men kunde inte hålla emot på det sista varvet utan tappade till en fjärde plats och således utanför finalen.

Medan Johan övertygade på Hockenheimring, hade teamkamraten, Anton Marklund, det lite tuffare, grundat i ett svårt startspår redan i Q1 och därefter allt för mycket trafik för att nå de optimala kvaltiderna. De stökiga kvalomgångarna gjorde att Anton aldrig kunde visa varken sin eller bilens rätta potential vilket resulterade i en missad semifinal plats.

Volkswagen RX Sweden kan trots allt glädja sig över att de behåller andra platsen i teammästerskapet.

Kristoffersson var givervis besviken över på det sättet han ansåg sig blivit fråntagen chansen att slåss om en plats i finalen. ”Även om man stöter på problem så kan man hantera det och köra sina sex varv, men om du får punktering blir uppgifter för tuff … Vi startade helgen bra i Q1 och stod för en ganska spektakulär start i Q2, vilket satte oss i en bra sits för de kommande två kvalen, där jag försökte hålla mig ifrån trubbel.” säger Kristoffersson. ”I semi-finalen hade vi en klar strategi, att hålla oss på insidan in i första kurvan, men jag blev påkörd av bakomliggande bil, vilket två varv senare resulterade i en punktering. Jag försökte köra på så länge jag kunde och hålla de vilt jagande konkurrenterna bakom mig men hur gärna jag än ville och hur mycket jag än fajtades fick jag se mig besegrad på det sista varvet. Farten var där i Portugal och så även den här helgen. Vi behöver inte fundera så mycket eller ändra på det vi gör, utan bara förstätta jobba lika hårt och behålla fokus. Ibland har man motvind, men säsongen är lång och saker och ting kommer att ändras till vår fördel, det är min absoluta övertygelse.”

En incident redan i Q1 gjorde Marklunds helg ännu svårare eftersom det resulterade i att han var tvungen att starta resterande kval i tidiga heat, när banan var vattnad och därmed långsammare. ”Jag fick en tuff start på helgen med ett dåligt startspår i Q1. Jag försökte mitt bästa in i den första kurvan men var ändå sist ut ur den. Tyvärr snurrade [Jean-Baptiste] Dubourg framför mig och jag tappade bara där sex sekunder. Den incidenten förstöre i stort sett hela min helg då det är så hög konkurens i årets mästerskap.” säger Marklund. ”Min körning har varit bra men att måsta köra första heat i Q2 när de hade vattnat gruspartierna ger inte de snabbaste tiderna. I Q3 hade jag riktigt bra fart men än en gång i det första heatet, så tiderna räckte inte så långt. Man skulle kunna sammanfatta helgen med ett ord, oflyt. Förhoppningsvis får jag visa den vekliga farten jag vet vi har i Mettet nästa helg och även hoppas på en bättre startposition i Q1.”

Trots att det önskade resultatet uteblev i helgens tävling är Volkswagen RX Sweden’s Team Chef, Michael Schneider, glad att se att teamet och förarna har tempot för att vinna. ”Vi var först in i den först kurvan i semifinalen men blev påkörda för andra tävlingen i rad av [Petter] Solberg. Johan gjorde ett fantastiskt jobb som han kämpade för att behålla sin ledning i tre varv med punktering. Det visar på hans talang och kapasitet.” säger Schneider. ”Anton hade otur i helgen med sina kval men vi vet att han har farten och det syns på hans varvtider. Jag är inte orolig och vi kommer definitivt att slå tillbaka och försöka ta hen segern i Belgien, precis som de två tidigare åren.”

Den tredje deltävlingen av FIA World Rallycross Championship körs redan nästa helg i Mettet, Belgien [13-15 maj] där teamet har vunnit de två tidigare åren.

 

Hockenheim resultat:

1 Mattias Ekström (Audi S1)

2 Toomas Heikkinen (Audi S1)

3 Ken Block (Ford Focus)

4 Petter Solberg (Citroen DS3)

5 Liam Doran (BMW Mini)

6 Robin Larsson (Audi A1)

7 Johan Kristoffersson (Volkswagen Polo)

15 Anton Marklund (Volkswagen Polo)

 

FIA World Rallycross Championship Förarmästerskap:

1 Mattias Ekström 48

2 Petter Solberg 48

3 Toomas Heikkinen 45

4 Johan Kristoffersson 39

5 Robin Larsson 34

6 Sebastien Loeb 30

14 Anton Marklund 9

 

FIA World Rallycross Championship Teammästerskap:

1 EKS 93

2 Volkswagen RX Sweden 48

3 Hoonigan Racing Division 40

4 Team Peugeot-Hansen 39

5 OlsbergsMSE 26

6 World RX Team Austria 18

7 All-Inkl.com Munnich Motorsport 6

 

FIA World Rallycross Championship kalender 2016:

1 Portugal – Montalegre – 16-17 april

2 Tyskland – Hockenheim – 6-8 maj

3 Belgien – Mettet – 14-15 maj

4 England – Lydden Hill – 28-29 maj

5 Norge – Hell – 11-12 juni

6 Sverige – Höljes – 2-3 juli

7 Kanada – Trois-Rivieres – 6-7 augusti

8 Frankrike – Loheac – 3-4 september

9 Spanien – Barcelona – 17-18 september

10 Lettland – Riga – 1-2 oktober

11 Tyskland – Estering – 15-16 oktober

12 Argentina – Rosario – 26-27 november